Kategória:
Feladás dátuma:
több, mint egy hónapjaA könyv megkímélt, nagyon szép állapotban van.
Tartalom
Bevezetés 7
A neveléstörténet mint tudomány 8
A neveléstörténet kialakulása 8
A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében 9
A neveléstörténet tárgya 10
A neveléstörténet forrásai 10
A nevelés eredete 14
Nevelés az emberiség őstörténetében 14
Az intézményes nevelés első formái, az ókori Kelet államai 17
Mezopotámia 18
Egyiptom 20
Kína 21
India 23
Az ókori klasszikus görögség és a rómiaiak 26
Az európai kultúra bölcsője, a görög civilizáció 26
A mükénei kor 26
A spártai nevelés 27
Az athéni nevelés 29
A híres filozófusok körül kialakult iskolák 30
A rómaiak 37
A középkori nevelés 46
A keresztény szellemű nevelés kialakulása 46
Szent Ágoston 48
Kolostori nevelés - kolostori iskolák 50
A plébániai, székesegyházi iskolák 54
A középkori egyetemek 56
A lovagi nevelés 58
A városi plébániai iskolák és a céhekben folyó képzés 61
A reneszánsz korának nevelése 66
Vittoriano de Feltre és Castiglione - az úri nevelés 69
Rotterdami Erasmus 71
Juan Luis Vives 74
Francois Rabelais 76
Michel de Montaigne 77
A reformáció és az ellenreformáció pedagógiája 80
Luther Márton 81
Kálvin János 82
Philip Melanchton 83
Johan Sturm 84
Az ellenreformácia 84
A pedagógiai realizmus időszaka 89
Bacon 89
Descartes 90
Comenius 91
John Locke 97
A pedagógiai naturalizmus időszaka 103
Jean Jacques Rousseau 103
A filantropizmus 109
A pedagógiai neohumanizmus időszaka 112
Johann Heinrich Pestalozzi 112
A XIX. század pedagógiája 118
Herbart pedagógiája 119
Robert Owen pedagógiai törekvései 122
Herbert Spencer pozitivista pedagógiai felfogása 125
A XX. század pedagógiája 129
A pragmatizmus és a gyermektanulmányi mozgalom 130
John Dewey 131
Eduár Claparéde - A funkcionális nevelés elmélete 133
A reformpedagógiai mozgalom 137
A reformpedagógiai irányzat fejlődésének első szakasza 138
A reformpedagógiai irányzat fejlődésének második szakasza 144
A munkaiskola irányzat - Freinet koncepciója 148
Irányzatok az Egyesült Államokban 150
Az orosz reformpedagógia, a munkaiskola szovjet változata 153
Nevelésügy, alternatív iskolák, a reformpedagógia reneszánsza 158
A magyar neveléstörténet főbb állomásai 166
996-tól a XII. századig 166
A XII-XIV. század 168
A XV-XVI. század közepe, a humanizmus térhódítása 172
A XVI. század közepétől a XVII. század végéig tartó időszak 174
A XVIII. század - a felvilágosodás kora 188
A XIX. század 203
A dualizmus időszaka 210
A XX. század pedagógiai, oktatásügyi törekvései 221
Az 1920-as és 30-as évek nevelésügye 234
1945-től az iskolák államosításáig tartó időszak 239
Szocialista köznevelési célok 244
Az 1985. évi I. sz. közoktatásról szóló törvény 250
A politikai társadalmi rendszerváltás igényei alapján meginduló oktatásügyi változások 253
Az 1997. évi XXXI. sz. a gyermek védelméről és a gyámügyi igazgatásáról szóló törvény 259
A magyarországi tanító és tanárképzés múltjának főbb csomópontjai 265
Tanítóképzés 265
Tanárképzés 269
A magyar és az egyetemes neveléstörténettel kapcsolatos olvasmányok, források az Interneten 276