Kategória:
Feladás dátuma:
több, mint egy hónapjaMihail Csehov: A színészhez - A színjátszás technikájáról
Szerkesztő: Szatmáry Nóra
Fordító: Honti Katalin
Grafikus: Nyikolaj Remiszov
Polgár Kiadó, Budapest, 1997
187 oldal
Ragasztott papírkötés, illusztrált papírborítóval
Néhány fekete-fehér illusztrációval
ISBN: 963-9002-24-0
Megkímélt, újszerű
Fülszöveg
Mihail Csehov, Anton Pavlovics Csehov, a nagy orosz író unokaöccse, a század egyik legnagyobb színházművésze volt. Mint gyakorló színész, ihletett művészneveié', láttató erejű szakmai író kivételes mestere volt a színjátszás technikájának. Pályája a legendás hírű moszkvai Művész Színházban töltött tizenhat év alatt ívelt magasra, Sztanyiszlavszkij atyai irányítása mellett. 1928-ban, sikerei csúcsán azonban arra kényszerült, hogy elhagyja a Szovjetuniót. Közel negyedszázados emigrációjának utolsó állomásaként az Egyesült Államokban telepedett le, ahol filmföszerepek egész sorát játszotta, s olyan színészek tanultak a keze alatt, mint Ingrid Bergman, Marilyn Monroe, Anthony Quinn és más világsztárok. A Színészhez Mihail Csehov irodalmi hagyatékának talán legbecsesebb darabja, évtizedeken át tartó kísérletezéseiből kikristályosodott drámaművészeti elveinek ragyogó összegzése. Egyfajta szín játszástechnikai kézikönyv, mely azonban nemcsak a színházművészetet gyakorlóknak, nemcsak a drámákat szerető nagyközönségnek, hanem az emberi gesztusokat megismerni vágyó olvasóközönségnek a figyelmére is érdemes.
A nagy orosz író unokaöccse, akinek színi pályája a legendás moszkvai Művész Színházban, éspedig Sztanyiszlavszkij mellett bontakozott ki, 1928-ban emigrált, és a legjelesebb európai, majd amerikai színházak vezető személyisége lett. Rendezései, színpadi és filmalakításai mellett színészpedagógiai munkásságának volt hatalmas hatása világhíres színészek (Ingrid Bergman, Marilyn Monroe, Yul Brynner és mások) mestere, tehetségük kibontakoztatója volt. Az élete alkonyán készült kötet melynek többféle kiadásváltozata van a sztanyiszlavszkiji módszert kiteljesítő színészképzési pedagógiát foglalja össze, a didaktika, a színészmesterség és személyiségalakítás technikáira, gyakorlataira összpontosítva. A test és a lélek harmóniája, az atmoszférateremtés, a szerepanalízis megtanulásának nagyon plasztikusan és pontosan leírt gyakorlatait veszi először sorra, majd a figura megalkotásának folyamatát elemezve jut el pedagógiai koncepciójának és praxisának betetőzését és átfogó szellemét kifejtő teremtő individualitás-hoz, a belső erők, az improvizációs készségek kifejlesztésének és a magsabb én általi korlátozásainak elvrendszeréhez. Ezt követően az előadás kompozícióját egy tüzetes Lear király-elemzéssel, a különböző drámai műfajok támasztotta igényeket elsősorban Csehov-darabok példáival illusztrálva határozza meg. A könyv utolsó része miniatűr epikai egységek sorozata, amely a színészképzésben improvizációs gyakorlatokhoz szolgálhatnak példaanyagként. Színiiskolák növendékei és tanárai éppúgy sokat meríthetnek a könyvből, mint amatőr színházak rendezői és színjátszói.
Tartalom
Yul Brynner bevezetője / 9
Előszó /11
Az olvasóhoz / 14
1. A színész teste és lelke / 17
2. A képzelőerő és a képzeleti képek megtestesítése / 34
3. Improvizáció és színpadi együttes / 46
4. Az atmoszféra és a személyes érzelmek / 57
5. A pszichológiai gesztus / 71
6. A figura és a figura megalkotása / 90
7. A teremtő individualitás / 97
8. Az előadás kompozíciója / 105
9. Különböző drámai műfajok a színpadon / 131
10. A szerep megközelítése / 138
11. Zárszó / 158
12. Példák improvizációs gyakorlatokhoz / 165
Mihail Csehov / 184
Budapesten személyesen átvehető, vagy előre utalás után postázom (MPL automatába 2 kg-ig 1425,- ft, postán maradó 2265,- ft, házhoz kézbesítés 2915,- ft)