Cím:
Kategória:
Feladás dátuma:
több, mint egy hónapjaMaecenas, Budapest, 1994
192 oldal ISBN: 9637425950 Fordította: Kállai Tibor
Aligha van az autóhoz hasonlatos jelenség az emberi fejlődés történetében. Ezt a kerekeken gördülő gépezetet szinte kultikus tisztelet övezi, tulajdonosa nem eszközt, nem tárgyat lát benne, hanem lényt, akinek lelke van.
Az autók egyébként is osztálytársadalomba tagozódnak; az egyik márka karriert csinál, fényes pályát fut be, a másik az autóarisztokrácia világából lecsúszik a plebejusok rendjébe, és akad, aki félúton a középosztály soraiban köt ki. De akár Porsche, akár Trabant röpít bennünket, táltosparipánk révén úgy hisszük többek, mások vagyunk, mint gyalogosan vánszorgó embertársaink. Az autó és az ember között különös és meghökkentően érzelemgazdag kapcsolat formálódott ki. Ezt akkor tudjuk lemérni, ha mosógépünkhöz vagy vasalónkhoz, porszívónkhoz vagy varrógépünkhöz fűződő viszonyunkra gondolunk. Az autó nos, ő más.
Ma már az autóipar néhány olyan gigantikus nemzetközi konszern kezében összpontosul, amelyeknek puszta méreteit is szinte képtelenség érzékeltetni. Az 1970-es években például egyedül a General Motors évi hatmillió gépkocsit gyártott, 30 különböző országban, 140 önálló üzemében. De a tömeges, futószalagon készülő sorozatok mellett nem csökkent, inkább nőtt az egyedi, kis példányszámú járművek iránti igény. A különleges autók zárt és előkelő klubjában azonban uralkodóvá vált az a folyamat, amelynek során a luxust a felső tízezer után az alsó százezrek is birtokba vehetik. Holnapra szériatartozék lesz a sok extra: a légkondicionáló, az ABS, a központi zár, az elektromos ablakemelő, a szervokormány.
Magánszemély
Utoljára aktív: 1 órája