Kategória:
Feladás dátuma:
több, mint egy hónapjaMax Scheler: A formalizmus az etikában és a materiális értéketika (Etikai gondolkodók)
Szerző: Max Scheler
Fordító: Berényi Gábor
Lektor: Vajda Mihály
Gondolat Könyvkiadó, 1979
927 oldal
Fűzött, egészvászon-kötésben, papír védőborítóban.
Etikai gondolkodók
ISBN: 963-280-470-8
Megkímélt, szép allapótú
Tartalom
Előszó az első kiadáshoz 5
Előszó a második kiadáshoz 8
Előszó a harmadik kiadáshoz 13
Bevezető megjegyzés 27
Materiális értéketika és a javak, illetve célzatok etikája 31
Javak és értékek 35
A "jó" és "rossz" értékeinek viszonya a többi értékhez és javakhoz 53
Célzatok és értékek 62
Törekvés, érték és cél 63
Formaliizmus és apriorizmus 83
Az apriori és formális általában 87
Az apriori-materiális az etikában 137
A formális lényegi összefüggések 137
Értékek és értékhordozók 142
"Magasabb rendű" és "alacsonyabb rendű" értékek 144
A priori kapcsolatok az értéknagyság és az értékek "tiszta" hordozói között 165
A priori rangsorkapcsolatok az értékmodalitások között 172
Materiális etika és következményetika 181
Értéketika és imperatív etika 253
Nem kielégíthető elméletek az értékfogalom eredetéről és az erkölcsi tények lényegéről 253
Érték és Legyen 312
Az érték és az eszményi Legyen 312
A normatív Legyen 323
A képesség és a Legyen 356
Materiális értéketika és eudaimonizmus 367
Érték és öröm 370
Az érzésfolyamat és az érzések 388
Az értékek "viszonylagosságával" kapcsolatos tétel értelme 405
Az értékek emberre vonatkozó viszonylagossága 413
Az értékek életre vonatkozoó viszonylagossága 421
Az etikai értékek történelmi viszonylagossága és ennek dimenziói 450
Az ethosz változatai 458
Az etika változatai 468
A típusváltozatok 471
Az erkölcsi értékek úgynevezett lelkiismereti szubjektivitása 484
Az érzelmi élet rétegződése 500
Az eudaimonizmus problémája 522
Az érzésállapot és az erkölcsi érték közötti összefüggések 522
A pótlékokra irányuló tendencia törvénye a "mélyebb" érzelmi Énmeghatározottság negatív meghatározottsága mellett 523
Valamennyi pozitív és viszonylag magasabb rendű értékek megvalósítására irányuló akarat eredetileg sohasem negatív, hanem pozitív érzésállapotokból jön létre 527
A boldogság és az erkölcsi értékek összefüggésének viszonya a szankció és az igazságtevés eszméjéhez 537
A boldogság megalapozása a pozitív értékekkel, és a pozitívan értékes törekvésés és akarásé a boldogsággal 543
Formalizmus és személy 560
A személy elméleti felfogásához általában 561
Személy és ész 561
A személy és a transzcendentális appercepció "Én"-je 565
Személy és aktus; a személy és a konkrt aktus pszichofizikai közömbössége. Lényegi centraliztásszintek a személyen belül 578
A személy léte sohasem tárgy. A személynek és aktusainak pszichofizikai közömbössége. Viszonyuk a "tudathoz" 594
Személy és világ 598
Mikro-, és makrokozmkosz és az isteneszme 601
Test és környezet. A "test" és a "környezet" nem a "pszichikai" és "fizikai" különválasztásának előfeltétele 609
Én és a test (assszociáció és disszociáció) 626
A magyarázó pszichológiája a priori materiális elvei 638
A személy etikai összefüggésben 713
Az erkölcsi személy lényege 713
Személy és individuum 731
A személy autonómiája 740
Személyfogalmunk viszonya a perszonalista etika egyéb formáihoz (ad 1-5) 750
A mindenkor uralkodó ethosz eredetének törvénye. Példakép és képmás (ad 6a.) 853
A tiszta értékszemélytípusok rangsorának eszméje (ad 6b.) 870
Utószó. Hogyan lehetséges erkölcs az erkölcstelenség világában? (Berényi Gábor) 889
Jegyzetek (Vajda Mihály) 919
Budapesten személyesen átvehető, vagy előre utalás után postázom (MPL automatába 2 kg-ig 1425,- ft, postán maradó 2265,- ft, házhoz kézbesítés 2915,- ft)