Kategória:
Feladás dátuma:
több, mint egy hónapjaDr. Kricsfalvi Anita: A filmrendező és a producer - Viszonyuk jogi vonatkozásai
Szerkesztő: Venczel Kati
Lektor: Dr. Kolozsváry-Kiss István
Pont Kiadó, 1996
133 oldal
Ragasztott papírkötés
Angol nyelvű összefoglaló
ISBN: 963-8336-14-5
Fülszöveg
Dr. Kricsfalvi Anita témaválasztása igen szerencsés.
Meglátta, hogy a piacgazdaságra való áttérés felbomlasztotta a filmgyártás szervezeti kereteit, és ez szükségszerűen hatást gyakorol a jogosultak jogi helyzetére. A mai "jogtulajdonosi" jogszabályokat ismertetve kritizálja a szerző - joggal - azt az MKM-utasítást, amely filmhez kapcsolódó vagyoni jogokat ad a Filmintézet rendelkezésébe. Éles viták kísérik a filmjogokkal rendelkező szervezetek felszámolását. A szerző e kérdéshez is szakszerűen, mégis ötletesen nyúl. A producer jogairól szóló fejezet is egyedülálló., Nem született még ilyen alapos, jogösszehasonlító szempontokat is felvető elemzés. Dícsérendő, hogy a szerző érinti a finanszírozó-producer, vállalkozó-producer viszonyát, és jogi rendezést sürget. A szerző egy szellemes szerződésmintát is bemutat. Belföldi szakirodalom hiányában szinte csak külföldi irodalomra építhetett, és ezek alapján írta meg Dr. Kricsfalvi Anita jogösszehasonlító elemeket is felvonultató, átfogó, új gondolatokat felvető, gördülékeny stílusú művét.
Tartalom
Bevezetés 9
I. A producer/filmgyártó meghatározása 11
1. A filmgyártó vállalatoktól a producer kategóriájáig vezető út: történeti áttekintés az 1969. III. törvény hatálybalépésétől napjainkig 11
2. A filmproducer meghatározása többféle megközelítésben 15
3. A producer helye az olasz szerzői jogban 19
II. A filmrendező szerzői jogi státusza, viszonya a többi szerzőhöz 25
III. Film-e a félbehagyott, illetve el nem készült film? 29
1. Hogyan határozható meg a befejezett film fogalma? 29
2. A final cut (finomra vágás), döntés a film végleges változatáról 31
3. Hogyan viszonyul egymáshoz a final cut és az ehhez kapcsolódó szerzői jog, valamint a be nem fejezett műre vonatkozó szerzői jog? 34
4. A filmrendező és a producer közötti viszony helye a klasszikus munkavégzésre, illetve szolgáltatásra irányuló jogviszonyok között 39
IV. A befejezetlen filmmel kapcsolatos problémákra adható válaszok a hatályos magyar szerzői jog szerint 41
1. A Ptk. szerződésszegésre vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazhatósága 41
2. A producer és a rendező közötti alkotói szerződések kapcsán felmerülő speciális kérdések 46
3. A filmtöredék sorsa, tekintettel a film többszerzős jellegére 48
V. A film gyártására köthető biztosítások rendszere 53
VI. A producer vagyoni jogainak terjedelme, a rendező személyhez fűződő jogai, int az előbbi jogok esetleges korlátja - a jogszabályok, a szerződési gyakorlat és a bírói gyakorlat tükrében 57
1. A producer vagyoni jogainak tartalma az olasz jogban, a televíziós felhasználás során felmerülő néhány probléma, a mű integritásához való jog 57
2. A beiktatott reklámokból származó szerzői jogi problémák 61
3/A. A vagyoni jogok tartalma a mű átadásakor ismert illetve nem ismert technikai eszközök, hasznosítási módok függvényében 65
3/B. A személyhez fűződő jogok tartalma a mű átadásakor ismert és nem ismert felhasználási módok tükrében 68
3/C. Remake 71
VII. A producer csőd/felszámolás esetén: a producer és a rendező között létrejött szerződések sorsának alakulása, a rendező díjazása, az addig elkészült filmtöredék sorsa 77
VIII. A rendező díjazása 87
1. A film gyártása alatt (alkotói díj) 87
2.A forgalmazásból származó bevételből való részesedés (szerzői díj) (egyösszegben/a bevétel meghatározott százalékában) figyelemmel a 183/1968 MM. sz. utasításra, a 6/1984, ill. a 23/1988-as MM. rendeletekre 87
IX. A filmrendező és a producer közötti jogviszony bemutatása egy alkotói szerződésen keresztül 99
X. Befejezés 111
Jegyzetek 115
Bibliográfia 125
Summary 127
Budapesten személyesen átvehető, vagy előre utalás után postázom (MPL automatába 2 kg-ig 1425,- ft, postán maradó 2265,- ft, házhoz kézbesítés 2915,- ft)