Kategória:
Feladás dátuma:
több, mint egy hónapjaAlmási Miklós: A drámafejlődés útjai - Egy műfaj története Goethétől O'Neillig
Akadémiai Kiadó, 1969
487 oldal
Fűzve, egészvászon kötésben, papír védőborítóban
Tartalom
Előszó 7
Két út a modern dráma fejlődésében 20
Az emberi autonómia és a dráma harmonikus fejlődése 28
A cselekvés és a hős szétválása. A drámai forma fellazulása 43
A harmonikus drámai struktúra születésének rejtélye 56
A művészi korszak 69
A francia forradalom és a világ idealizálódása 69
Egy végzetes kísérlet 73
Egy drámamodell születésének ellentmondásai 81
Az Egmont 88
Don Carlos és az eszmények dramatizálhatósága 96
A népvezérek és a legitimitás tragédiái (Wallenstein, Tell, Demetrius) 112
Az orosz példa: a művészi korszak lezárása (Puskin) 137
Az elmélet: a "nyílt forma" 143
A gyakorlat: a hatalom dialektikája 148
A romantikus író 155
A kor tablója és a lét dramaturgiája (Büchner) 157
Önteremtés és önfelbontás 161
A lét abszurditása 166
A reprezentatív színpad 172
Egy torzóban maradt forradalom művészi következményei 172
A drámai krízis formalizálódása: a kozmikus tragédia elmélete elmélete, és a teatralitás gyakorlata 180
Az individualizmus önpusztítása (Friedrich Hebbel) 191
Az első polgári miliődráma. a Maria Magdalena 202
A pántragizmus és a mítosz feltartóztathatatlansága 209
A reprezentatív stílus szűkössége 216
Az álomvilág mitológiája (Richard Wagner) 221
A forradalom álma 224
A modern költő és a modern téma 228
A lírai dráma stílusa 235
A harmonikus áttörés: a Nórnbergi mesterdalnokok 240
A mítosz 243
A hétköznapi heroizmus születése: Osztrovszkij 253
A látszatok kinevetése és a valóság rehabilitálása 253
Az autonóm ember "természetes" tragédiája 261
Forradalmárok illúziója: nincs többé tragédia 270
Az átmeneti korszak 273
Egy virágkor nyomában 273
Az ideálok agóniája (Henrik Ibsen) 284
Harc az ideálokkal 290
A reformátorok sorsa 294
Küzdelem a nagy formáért 300
A naturalizmus, Strindberg és a dráma lírizálása 311
A szociális és a drámai (Gerhart Hauptmann) 314
Az "én" misztériumjátékai (Strindberg) 314
Lírai és szimbolizmus (Maeterlinck és Hofmannstahl) 340
Az irónikus író (Shaw) 346
Mesterkéltséggel a mesterkéltség ellen 348
A tragédia ironizálása és az igazi tragédia 356
A bölcs, mint a bölcs tagadása 364
Az atipikus, mint tipikus 367
Lírai dezilluzionálás: a kor szintézise (Csehov) 373
Paraziták és szenvedők 378
Tragikomédia 385
A lírai dráma és az objektív stílus 386
Van-e tanulság - avagy hogyan íródik a drámatörténet 391
Világtörténelmi búcsú a múlttól shakespeare-i formában (Maxim Gorkij) 400
A készülődés
A "dráma" harmonikus kiteljesítése 408
A tragikus "búcsú" lehetősége 421
Schillerizálás a szocialista realizmusban 425
A mai dráma előzményei: O'Neill és Brech 430
A jelen útjai és a válaszutak sokfélesége 430
A múlt vagy a jövő analízise? 440
A formák tartalmi különbségei 452
Jegyzetek 465
Irodalomjegyzék 479
Névmutató 483
Budapesten személyesen átvehető, vagy előre utalás után postázom (MPL automatába 2 kg-ig 1425,- ft, postán maradó 2265,- ft, házhoz kézbesítés 2915,- ft)